utorok 7. augusta 2012

Durch, kontra, re... a žetóny


Aké hry Vás napadajú v súvislosti so žetónmi? Poker? Ruleta? Blackjack? Áno, toto sú tie najznámejšie, no ja by som rád načal túto špeciálnu sekciu hrou, ktorú som hrával počas celého dospievania a myslím, že v správnej partii môže byť ešte zábavnejšiou ako poker. Áno, je to šnapser. Ospravedlňujem sa tým, ktorý nepoznajú detailné pravidlá „dvanástky“, v tomto článku sa nimi nebudem zaoberať (možno časom aj na to príde čas). Budem sa snažiť opísať spôsob využtia herných žetónov namiesto pera, papiera či hŕby halierov počas tejto hry.



Pero, papier a „pumle“

Najbežnejším spôsobom ako sa hodnotí výsledok hry pri šnapsri je zapisovanie na papier. Určite to dobre poznáte: dva až styri stĺpce, odpočítavanie bodov od 30, zákerne nakreslené rebríky súperovi, ktorý aspoň štyri hry nebodoval alebo ešte s väčším potešením zakreslený pri súperovom mene pumel (nedajbože chlpatý) v prípade prehry. Tento spôsob hodnotenia šnapsru sa používa najmä v domácnosti, v škole či na dovolenkách. Kedže však pumel pre súpera už nie je dostatočným prísunom adrenalínu pre starších chlapov v krčme, v týchto zariadeniach sa preto poväčšinou hráva šnapser buď spôsobom, že porazený hráč namiesto pumla dostane do ruky účet za rundu prípadne prispeje do rodinného rozpočtu ostatných spoluhráčov  x korunami (centami/Eurami). Druhým „cash“ spôsobom je možnosť, že namiesto odrátavania bodov sa hneď po dohraní hry začne „cashout“. A práve tento spôsob si rozoberieme bližšie, kedže je základom pre hru so žetónmi.


Z korunového desaťdentový

Ak sa hráči rozhodnú hrať hru spôsobom platby po každej hre, prvým krokom je určenie si základnej hodnoty. Táto hodnota zodpovedá najnižšej možnej platenej sumy, teda v prípade, ak hráč prehrá „s vodou a bez kontry“. V klasickom papierovom ponímaní je to za 2 body. V minulosti sa často hrávala „korunová“ hra, teda najnižšia hodnota bola 1 koruna. V dnešnej dobe, keďže nástupom Eura sa väčšina cien zvýšila, neobišla táto inflácia ani kartvé hry a hráva sa väčšinou 5 alebo 10-centová hra.


Kto prehrá, zaplatí

Po skončení hry platí, že ten kto prehral, platí víťazovi. Výška tejto úhrady sa odvíja od základnej hodnoty (napr 10 centov) a typu prehry (bez vody, s kontrolu, durch..). Čiže ak hrajú proti sebe dvaja hráči 10-centovú hru a jeden z nich prehrá s kontrou a bez vody, tak druhému zaplatí 40 centov. Otázkou však ostáva, čo v prípade ak hrajú hru 3 alebo 4 hráči. Napríklad pri hre štyroch hráčov môže byť víťaz jeden ale zároveň hru môžu hru vyhrať aj traja. Všeobecne platí , že každý kto prehrá, platí prehranú čiastku súperovi/-om. Víťazi si následne výhru rovnomerne rozdelia. Čiže v prípade ak je hra 2 na 2 a víťazi dosiahli jednoduché víťazstvo (súper mal vodu bez kontry), tak každý z porazených dáva 10 centov súperom do banku a tí si následne výhru 20centov rozdelia. Čiže každý z nich vyhráva 10 centov.

Zopár pravidiel (volitelné podľa preferencií):
-          Hráč môže kontrovať iba do takej výšky, v akej hodnote ako má sam bank (napr.  ak má v hre už iba 1 Euro, pričom sa hrá 10-centová hra, nemôže kontrovať  hru „za dvanásť“ keďže v prípade prehry by musel zaplatiť 1,20 Eur, na čo ale už nemá.
-          V prípade „pajchlu“ hráč zaplatí všetkým hráčom 6-násobok základnej hry
-          Väčšinou sú povolené iba 4 úrovne kontrovania
-          Hráč, ktorý kontruje hru za dvanásť alebo durch, v prípade že dostane rekontru a prehrá, je nútený uhradiť sumu rekontry (okrem základnej hry) aj za spoluhráčov. Napr ak takto prehrá rekontru na dvanástku pri 10-centovej hre troch hráčov, tak zaplatí spolu 4,20 Eur (2,40 Eur za seba a 1,80 Eur za spoluhráča). Splouhráč platí iba 0,60 Eur

Hodnoty hier (násobok základnej hry)
-          S vodou – 1x
-          Bez vody – 2x
-          Bez štichu – 3x
-          Za dvanásť – 6x
-          Tichý durch – 9x
-          Hlásený durch – 18x
-          Kontra – zdvojnásobenie
-          Rekontra – zoštvornásobenie

2 komentáre: