Aké hry Vás napadajú v súvislosti so žetónmi? Poker?
Ruleta? Blackjack? Áno, toto sú tie najznámejšie, no ja by som rád načal túto
špeciálnu sekciu hrou, ktorú som hrával počas celého dospievania a myslím,
že v správnej partii môže byť ešte zábavnejšiou ako poker. Áno, je to
šnapser. Ospravedlňujem sa tým, ktorý nepoznajú detailné pravidlá „dvanástky“,
v tomto článku sa nimi nebudem zaoberať (možno časom aj na to príde čas).
Budem sa snažiť opísať spôsob využtia herných žetónov namiesto pera, papiera či
hŕby halierov počas tejto hry.
Pero, papier a „pumle“
Najbežnejším spôsobom ako sa hodnotí výsledok hry pri
šnapsri je zapisovanie na papier. Určite to dobre poznáte: dva až styri stĺpce,
odpočítavanie bodov od 30, zákerne nakreslené rebríky súperovi, ktorý aspoň
štyri hry nebodoval alebo ešte s väčším potešením zakreslený pri súperovom
mene pumel (nedajbože chlpatý) v prípade prehry. Tento spôsob hodnotenia
šnapsru sa používa najmä v domácnosti, v škole či na dovolenkách.
Kedže však pumel pre súpera už nie je dostatočným prísunom adrenalínu pre
starších chlapov v krčme, v týchto zariadeniach sa preto poväčšinou hráva
šnapser buď spôsobom, že porazený hráč namiesto pumla dostane do ruky účet za
rundu prípadne prispeje do rodinného rozpočtu ostatných spoluhráčov x korunami (centami/Eurami). Druhým „cash“ spôsobom
je možnosť, že namiesto odrátavania bodov sa hneď po dohraní hry začne
„cashout“. A práve tento spôsob si rozoberieme bližšie, kedže je základom
pre hru so žetónmi.
Z korunového desaťdentový
Ak sa hráči rozhodnú hrať hru spôsobom platby po každej hre,
prvým krokom je určenie si základnej hodnoty. Táto hodnota zodpovedá najnižšej
možnej platenej sumy, teda v prípade, ak hráč prehrá „s vodou a bez
kontry“. V klasickom papierovom ponímaní je to za 2 body. V minulosti
sa často hrávala „korunová“ hra, teda najnižšia hodnota bola 1 koruna.
V dnešnej dobe, keďže nástupom Eura sa väčšina cien zvýšila, neobišla táto
inflácia ani kartvé hry a hráva sa väčšinou 5 alebo 10-centová hra.
Kto prehrá, zaplatí
Po skončení hry platí, že ten kto prehral, platí víťazovi.
Výška tejto úhrady sa odvíja od základnej hodnoty (napr 10 centov) a typu
prehry (bez vody, s kontrolu, durch..). Čiže ak hrajú proti sebe dvaja
hráči 10-centovú hru a jeden z nich prehrá s kontrou a bez
vody, tak druhému zaplatí 40 centov. Otázkou však ostáva, čo v prípade ak
hrajú hru 3 alebo 4 hráči. Napríklad pri hre štyroch hráčov môže byť víťaz
jeden ale zároveň hru môžu hru vyhrať aj traja. Všeobecne platí , že každý kto
prehrá, platí prehranú čiastku súperovi/-om. Víťazi si následne výhru
rovnomerne rozdelia. Čiže v prípade ak je hra 2 na 2 a víťazi
dosiahli jednoduché víťazstvo (súper mal vodu bez kontry), tak každý
z porazených dáva 10 centov súperom do banku a tí si následne výhru
20centov rozdelia. Čiže každý z nich vyhráva 10 centov.
Zopár pravidiel (volitelné podľa preferencií):
-
Hráč môže kontrovať iba do takej výšky, v akej
hodnote ako má sam bank (napr. ak má
v hre už iba 1 Euro, pričom sa hrá 10-centová hra, nemôže kontrovať hru „za dvanásť“ keďže v prípade prehry
by musel zaplatiť 1,20 Eur, na čo ale už nemá.
-
V prípade „pajchlu“ hráč zaplatí všetkým
hráčom 6-násobok základnej hry
-
Väčšinou sú povolené iba 4 úrovne kontrovania
-
Hráč, ktorý kontruje hru za dvanásť alebo
durch, v prípade že dostane rekontru a prehrá, je nútený uhradiť
sumu rekontry (okrem základnej hry) aj za spoluhráčov. Napr ak takto prehrá
rekontru na dvanástku pri 10-centovej hre troch hráčov, tak zaplatí spolu 4,20
Eur (2,40 Eur za seba a 1,80 Eur za spoluhráča). Splouhráč platí iba 0,60
Eur
Hodnoty hier (násobok základnej hry)
-
S vodou – 1x
-
Bez vody – 2x
-
Bez štichu – 3x
-
Za dvanásť – 6x
-
Tichý durch – 9x
-
Hlásený durch – 18x
-
Kontra – zdvojnásobenie
-
Rekontra – zoštvornásobenie
kontra az 4 * kontra, re , sup, a mor
OdpovedaťOdstrániťa este zahodenie
OdpovedaťOdstrániť